torstai 16. syyskuuta 2010

Rouva S

Rouva minusta siis tuli viime lauantaina, 11.9.2010, mutta sukunimi vaihtui itse asiassa jo hieman aiemmin mutta otin sen vasta häiden yhteydessä julkisesti käyttöön. S ei siis ole miehen sukunimi vaan isoäitini tyttönimi, jonka olen jo pikkutyttönä päättänyt ottavani itselleni. Muistan elävästi kuinka paasasin isoäidilleni, että minusta tulee S, minä en ole mikään J! :) Ja tämän halusin myös toteuttaa, sillä se on ollut haaveenani jo niin pitkään. Miehen, aviomiehen, kanssa keskusteltiin usein nimiasiaa, eteenkin tytön nimestä ja molemmat toivoivat, että koko perheellä olisi sama nimi. Mutta koska minä en suostunut luopumaan tästä nykyisestä nimestäni enkä halunnut yhdistelmänimeä, koska silloin nimeni olisi ollut megapitkä, mietti mies oman nimensä vaihtamista minun nimeeni. Lopuksi hän kuitenkin päätyi pitämään oman nimensä ja nyt meillä on siis eri nimet, minä ja tyttö olemme S:ä ja mies R.

Kesällä meinasi tulla ihan oikeasti riitaa nimestä kun muutama miehen ystävä oletti, että tottakai minusta tulee R ja kun mies kertoi aikeistamme ei ystävät ymmärtäneet lainkaan vaan kertoivat mielipiteensä siitä, että naisen on otettava miehen nimi. Jotenkin mies sitten samaistui heihin jolloin minulla keitti yli. Ei tässä naimisiin menty muiden miellyttämiseksi enkä myöskään vaihda nimeäni muiden miellyttämiseksi. Tytön nimeä oltiin keskusteltu jo ennen hänen syntymäänsä ja siitä oltiin päätetty, että hänelle tulee minun nimi ja yhtäkkiä mies alkoikin vaatia muuta. Saimme asiat selvitettyä ilman pahempia riitoja kunhan annoimme asian muhia hetken. Kaikki eivät tätä varmastikaan ymmärrä, mutta tämä on meidän asiamme ja elämämme ja kunhan me olemme sovussa asian kanssa niin se riittää! Saimme muuten jo postiakin, joka oli osoitettu "etunimi ja etunimi miehen sukunimi"...

Häät sujuivat todella hyvin ja meillä oli ikimuistoinen päivä. En millään kerennyt tulla ennen häitä kertomaan järjestelyistä, mutta voin kertoa niistä näin jälkeenpäin. Hyvin on avioelämä alkanut, mitä nyt vähän väsyttää vielä valvotuista öistä :)

2 kommenttia:

Miia kirjoitti...

Laitahan hääkuvia :) Mun mielestä se on ihan jokasen oma asia minkä sukunimen ottaa ja eiköhän jo 2000-luvulla pitäisi olla tottunut siihen, ettei välttämättä oteta miehen sukunimeä :)

Cato kirjoitti...

Juu, täytyy katsoa kuvat läpi onko semmoisia mitä voisi tännekin laittaa. Mutta FB:n tulee ainakin kuvia, ehkä jo huomenna ;)