maanantai 14. maaliskuuta 2011

Univajetta ja nukkumisongelmia

Uskaltaisikohan sitä vasta 2 yön jälkeen toivoa parasta, että tyttö vihdoin alkaisi taas nukkua öitä kunnolla. Viime kuukaudet ovat olleet aivan mahdottoman raskaita. Tyttö on eroahdistuksen (?) aiheuttaman kärttyisyyden ja itkuisuuden lisäksi nukkunut öitä todella huonosti. Ja hän nukkui huonosti jo ennen eroahdistusta ja minun töihin paluuta (vaikkakin vain muutamaksi illaksi viikossa). Hän on heräillyt 5-10 kertaa yössä ja usein ollut niin "hysteerinen" ettei suostu jatkamaan uniaan, eikä edes rauhoitu sänkyynsä silittelyyn. Sitten olen valvonut hänen kanssaan tunnin-pari jonka jälkeen olemme päässeet jatkamaan unia. Sen huomaa myös siitä ettei minulla enää ole mitään sarjoja digiboksilla kun olen katsonut ne kaikki yöaikaan valvoessamme. Olemme myös yrittäneet sitä, että tyttö jatkaisi uniaan meidän sängyssä ja joskus se onnistuu ja voin viedä hänet omaan sänkyynsä sitten jossain vaiheessa mutta joskus taas tyttö alkaa kiipeillä sängystämme pois ja tutkii tavaroita makuuhuoneessamme.

 Jumissa syöttötuolin alla

Useinmiten se olen minä joka hoitaa yöheräämiset ja hyssyttelyt ja valvomiset ja uudelleen nukuttamiset. Ja ymmärrän sen ja hyväksyn sen, joutuuhan mies heräämään aikaisin töihin ja olla siellä koko päivän. Mutta tuntuu se kuitenkin raskaalta ja päivisin harmittaa kun ei ole omaa aikaa kun on pakko nukkua silloin kun tyttökin nukkuu. Ja kyllä mies silloin tällöin saattaa valvoa tytön kanssa alakerrassa jos minä olen jo pitkään joutunut valvomaan hänen kanssaan. Mutta todella usein olen kuitenkin hereillä tai havahdun pieninpäänkin inahdukseen. Mies ei ehkä osaa lukea tyttöä yhtä hyvin kuin minä, mikä on ihan ymmärrettävää kun minä vietän hänen kanssaan enemmän aikaa, eikä välttämättä tiedä milloin pelkkä käden pitäminen selän päällä riittää, milloin pitää ottaa syliin ja rauhoitella hetki ja milloin pitää hyväksyä ettei tyttö nukahda uudelleen ja mennä alakertaan.

Harmituskuva viime kesältä. Kylläpä tytön kasvot ovat muuttuneet kovasti :)

Nyt tyttö on nukkunut kaksi viimeistä yötä todella hyvin verrattuna aiempaan, vain yhdellä heräämisellä per yö. Toivon sydämeni pohjasta, että sama meno jatkuu ja saamme nukkua yöt tästä lähtien paremmin!

Ei kommentteja: