tiistai 2. elokuuta 2011

Nimiongelma

Meillä on ongelma, nimiongelma. Mehän emme tiedä varmasti kumpi mahassani rellestää, tyttö vai poika, mutta meillä on hyvin varma veikkaus. Olemme kuitenkin miettineet nimivaihtoehtoja molemmille ja tyttönimestä olemme päässeet yhteisymmärrykseen jo aikoja sitten, olisiko ollut jopa ennen kuin tulin raskaaksi :) Nimeä pojalle en ole edes halunnut miettiä, koska meillä on miehen kanssa niin erilaiset toivomukset pojan nimeksi. Mies haluaisi jonkun perinteisen, "miehisen" suomalaisen miehen nimen ja minä taas haluaisin enemmänkin kansainvälisen tai ainakin ruotsiksi helposti vääntyvän nimen. Sen lisäksi haluaisin, että nimi sopii yhteen tytön nimen kanssa sekä sukunimen kanssa, joka on ruotsinkielinen.

Tytön nimessä on "silent h", eli h jota ei äännetä ja toinen tyttönimivaihtoehdoistamme sisältää myös tuon hiljaisen h:n. Minusta olisi hienoa jos toisen lapsen nimessä olisi tuo hiljainen h mutta emme vaan keksi pojan nimeä jossa semmoinen olisi ja joka kelpaisi meille molemmille (lue: kelpaisi miehelle). Esimerkkinä nimi Jonathan, jossa h on ikään kuin ylimääräinen eikä sitä äännetä.

Eli jos kellään on antaa ideoita ja ehdotuksia pojan nimeksi niin niitä otetaan ilolla vastaan! Eikä niissä tarvitse välttämättä olla tuota hiljaista h:ta, kunhan löytyisi edes jokin nimi joka kelpaa meille molemmille.

4 kommenttia:

Char and the city - Divaaniblogit kirjoitti...

Före jag skrolla helt ner och var vid silent h -texten, så tänkte jag genast på Jonathan, för det heter min sambo i andra namn. Men men..sen finns det Matthias ;) som ja, du vet vad.

Ja frågar sen hjälp av dig om det nångång är dags för mig: Har silent h i efternamnet och gillar det allmänhet, men egentliga "problemet" är att vi har en släkttradition med bokstaven C, och det finns ju inte SÅ många namn på C, särkilt för pojkar. Och när jag dessutom skulle sen nångång vilja ha ett namn som uttalas på samma sätt på både svenska och finska så blir det ännu svårare.. Och jag bara babblar, ämnet är alltså inte aktuellt för mig, fast det kanske låter så :D

Hoppas ni kommer på ett bra namn :) gillar hennes namn massor, både första och andra!

Neppe kirjoitti...

Jo, det är svårt det där med att hitta något som båda tycker om. Ibland blir jag lite förundrad då folk av någon anledning tror att namnet är något man bestämmer ensam om
Det är ju super viktigt att båda är nöjda och därför kanske det inte blir just det namnet man tänkt sig som typ tonåring :)
Jag tycker också att pojknamn är svårare och våra namnalternativ är nog väldigt olika från vad ni vill tror jag. Men ett fint pojknamn som jag tycker om är Oskar, också max är trevligt och internationellt.
Här finns många alternativ http://www.namnboken.se/
Mikael kan man väl skriva med h kanske också...?

Neppe kirjoitti...

Kom ännu på Arthur, som ett exempel med det där h:et :)
Kan du skicka ditt tel nummer åt mej så sku vi kunna komma överens om träff nästa vecka?? :)

Cato kirjoitti...

Char: Jag skulle också vilja hitta sånt namn som uttalas lika både på finska och svenska. M:s namn betonas ju nog lite olika på fin o sve men ändå :) Och Jonathan var faktiskt första namnet jag föreslog men av någon anledning duger det inte åt V (som inget annat av mina förslag heller), jag hoppas vi får en flicka ;)

Neppe: Det är sant att båda måste vara nöjda med namnet och få vara med om att bestämma. Det känns bara så hiskerligt svårt med pojknamnen eftersom vi har alldeles olika "krav", med flicknamn har V inte alls likadana krav... :) Max har jag föreslått men det dög inte, och Arthur har jag också tänkt på. Har du ännu samma nummer som på sö, om jag skickar meddelande åt dig? :)